[KSI膭呕KI] BRAM STOKER, DRACULA馃

Hejka! 馃ぉ Kto nie zna postaci Draculi i film贸w z nim? Chyba nie ma takiej osoby!
Jako wielka fanka legend o mrocznym ksi臋ciu, r贸wnie偶 filmu Coppoli, postanowi艂am si臋gn膮膰 po t臋 XIX-wieczn膮 powie艣膰 gotyck膮 i przekona膰 si臋 czy pierwowz贸r jest w stanie jeszcze bardziej mnie w sobie rozkocha膰.... I jakie偶 by艂o moje zdziwienie, gdy po przeczytaniu polskiej wersji przysz艂a konsternacja! By艂a ona tak du偶a, 偶e nie dowierza艂am i wybra艂am r贸wnie偶 wersj臋 w oryginale.
Czy to odczucie min臋艂o?


M艂ody prawnik Johnatan Harker wyrusza w podr贸偶 do Transylwanii aby sfinalizowa膰 zakup posiad艂o艣ci w Londynie przez hrabiego Dracul臋. Cho膰 pocz膮tkowo jest nim oczarowany, jego uprzejmo艣ci膮 i tajemniczym zamkiem, z czasem zdaje sobie spraw臋 z tego, 偶e staje si臋 zak艂adnikiem hrabiego a on sam jest postaci膮 diabelsk膮.

Czy warto?
Dracula to ciekawa powie艣膰 gotycka, kt贸ra sk艂ada si臋 z r贸偶nych element贸w - list贸w, wpis贸w do pami臋tnika, wycink贸w z gazet, itp. Na ich podstawie poznajemy histori臋 z r贸偶nych punkt贸w widzenia, kt贸r膮 sami musimy z艂o偶y膰 w ca艂o艣膰. Ponadto, poznajemy schemat dzia艂ania tytu艂owego wampira a konkretniej jego skutki. Jego samego na kartkach tej ksi膮偶ki zbyt cz臋sto nie u艣wiadczymy!

I tutaj mam pewien zgrzyt! Mamy g艂贸wnego bohatera, kt贸ry dzia艂a ale jego samego zbytnio nie ma, narracj臋 buduj膮 nam inne postacie, takie jak narzeczona Harkera, jej przyjaci贸艂ka Lucy czy wreszcie van Helsing z dru偶yn膮 艣mia艂k贸w, kt贸rzy finalnie podejmuj膮 si臋 walki z wampirem.
Opowie艣膰 jest budowana bardzo dobrze, jednak uderza momentami nadmierna emocjonalno艣膰 bohater贸w (jakby powie艣膰 pisa艂a kobieta a nie facet), dodatkowo fabu艂a p艂ynie, ma艂o w niej wartkiej akcji a偶 w ko艅cowym rozrachunku totalnie roz艂adowuje si臋 napi臋cie bez efektu wow.

Ksi膮偶ka a film Coppoli?
Interpretacja filmowa bardziej mnie wci膮gn臋艂a, nie tylko przez oczywist膮 stron臋 wizualn膮, ale te偶 dlatego 偶e zwyczajnie samego Draculi by艂o wi臋cej. Re偶yser, cho膰 podj膮艂 identyczn膮 narracj臋 co w ksi膮偶ce i bardzo dobrze przeni贸s艂 z niej klimat na ekran to jednak wygra艂 samym przedstawieniem monstrum. Pomimo, i偶 w ksi膮偶ce Dracula przedstawiony jest jako bezduszny potw贸r, z艂o wcielone, Coppola nada艂 tej tragicznej postaci rys romantyczny, pe艂nego g艂臋bi i sprzeczno艣ci a nie tylko "g艂upiego" monstrum, kt贸re chce ludzkiej krwi.

Powie艣膰 Brama Stokera w XIX wieku na pewno robi艂a wra偶enie, nadal robi swoim pomys艂em na opowiedzenie fabu艂y, ale r贸wnie偶 pi臋knymi opowie艣ciami o egzotycznej Transylwanii.
Por贸wnuj膮c to klasyczne dzie艂o grozy z filmem Coppoli odnosi si臋 wra偶enie, 偶e pisarz podczas kilkuletniej pracy nad ksi膮偶k膮 gdzie艣 si臋 rozmieni艂 na drobne i skrupulatnie budowane emocje pod koniec si臋 rozrzedzi艂y, czego w filmie nie ma - ca艂o艣膰 jest dosy膰 r贸wna. 
Coppola bierze z Draculi to, co najlepsze, daj膮c mu nowe 偶ycie a w艂a艣ciwie dopowiadaj膮c to, czego pisarz pisarz nie umie艣ci艂 w swoim dziele, bowiem na kartkach ksi膮偶ki wisia艂 w powietrzu nie tylko mrok ale r贸wnie偶 zakl臋ty erotyzm.

1 komentarz