[馃摵FILMY馃摵] BRIMSTONE I RAW

Hejka! 馃槑 Wiecie, 偶e jestem wielkim fanem szeroko poj臋tej sztuki, staram si臋 by膰 na bie偶膮co z r贸偶nymi artystycznymi produkcjami, projektami. Jako, 偶e sporo film贸w ogl膮dam, ci臋偶ko mnie zachwyci膰, zaszokowa膰, wzbudzi膰 we mnie jakiekolwiek emocje - jest to naprawd臋 trudne!
Te produkcje nie pozwalaj膮 mi o sobie zapomnie膰, ca艂y czas do nich wracam my艣lami i w najbli偶szym czasie obejrz臋 je ponownie. Naprawd臋, d艂ugo bi艂am si臋 z my艣lami czy przedstawi膰 Wam te filmy czy nie ale tak mi nie dawa艂y spokoju, 偶e postanowi艂am napisa膰 o nich kilka s艂贸w. W tym wpisie chc臋 opowiedzie膰 Wam o dw贸ch filmach, kt贸re mnie poruszy艂y. Jeden opisywany jest jako film obrzydliwy, gdzie ludzie mieli wymiotowa膰 podczas seansu w kinie a drugi z kolei, kiedy czytamy opis fabu艂y tr膮ci nud膮. Jakie te produkcje s膮 w rzeczywisto艣ci? Tego dowiecie si臋 z tekstu poni偶ej, zapraszam.



BRIMSTONE



Fabu艂a / [opis dystrybutora dvd]

Ameryka, XIX wiek. Liz (Dakota Fanning) wraz z m臋偶em, c贸rk膮 i pasierbem nale偶y do niewielkiej spo艂eczno艣ci holenderskich osadnik贸w. Pewnego dnia w miasteczku zjawia si臋 nowy pastor (Guy Pearce) - zwolennik surowego karania za grzechy i wyst臋pki, kt贸ry daje sobie prawo do bycia narz臋dziem boskiej sprawiedliwo艣ci. 艢cie偶ki pastora i Liz przeci臋艂y si臋 ju偶 przed laty. Teraz kobieta b臋dzie musia艂a stawi膰 mu czo艂a, by ochroni膰 swoich bliskich przed krzywdami, kt贸rych sama dozna艂a w przesz艂o艣ci.


Opis wyda艂 mi si臋 ma艂o zach臋caj膮cy ale jako, 偶e lubi臋 Guy'a Pearce'a oraz Dakot臋 Fanning, postanowi艂am zaryzykowa膰. Za艂o偶y艂am, 偶e mo偶e opis musi by膰 taki nudny bo inaczej nie da rady tego zrobi膰 aby nie zdradzi膰 fabu艂y - nie myli艂am si臋! 

Zaczn臋 od spraw czysto technicznych, wizualnych. Film zrobiony jest bardzo dobrze, ma 艣wietn膮 kolorystyk臋, jest bardzo dobrze prowadzony, realistyczny i zarazem surowy. Aktorzy graj膮 na wysokim poziomie, chocia偶 w moim odczuciu Pearce jednak jest lepszy od Dakoty. Dialogi s膮 dobre, film momentami trzyma w napi臋ciu ale s膮 te偶 momenty spowolnienia (nie bez powodu!). Nie mog臋 jednak stwierdzi膰, 偶e film jest nier贸wny - nie! - ca艂o艣ciowo jest na takim samym poziomie i warto w tym miejscu napisa膰, 偶e sk艂ada si臋 z kilku akt贸w, rozdzia艂贸w. Fabu艂a ciekawa, niezwykle logiczna. 
A o czym jest ten film?

I tutaj jest najtrudniejsza kwestia. Cokolwiek o tym filmie napisz臋, popsuj臋 Wam seans.
Ta produkcja jest naprawd臋 mocna, gdy偶 znajdziemy w niej krew, przemoc, morderstwa. Z艂o wr臋cz wylewa si臋 z ekranu, zanieczyszczaj膮c nasz膮 dusz臋 i umys艂. Wielki plus dla tw贸rc贸w za rozpisanie takich postaci a jeszcze wi臋ksze brawa dla g艂贸wnych aktor贸w, kt贸rzy sprawili, i偶 zjednoczy艂am si臋 z bohaterami, prze偶ywaj膮c ich wewn臋trzne problemy oraz sytuacje w jakich s膮 stawiani. No w艂a艣nie, jakie偶 s膮 to sytuacje? G艂贸wnie to te oparte o duchow膮, moraln膮, emocjonaln膮 stron臋. 
Sytuacje, w kt贸rych kto艣 jest wygrany a kto艣 przegrany, gdzie pewne dzia艂ania uchodz膮 na sucho, gdzie nie ma lito艣ci, mi艂o艣ci, odkupienia. Jest jedynie b贸l i przeznaczenie, kt贸rego nie da si臋 odmieni膰, jakby by艂o zapisane w gwiazdach, 偶e jeste艣my na straconej pozycji.

W moim rankingu produkcji 2017 Brimstone zaj膮艂 pierwsze miejsce! Dlaczego? Ten film mnie zmia偶d偶y艂 psychicznie. Nie p艂aka艂am, czu艂am wielki b贸l, obrzydzenie i rozczarowanie. Czym? Niewa偶ne, jak dobrym mo偶esz by膰 cz艂owiekiem, poranionym, zmuszonym do pod艂ych wybor贸w - je偶eli z艂o zagnie na Ciebie parol to masz serio przekichane.



RAW


Fabu艂a / [opis dystrybutora kino]

Wszyscy w rodzinie Justine s膮 lekarzami weterynarii i zdeklarowanymi wegetarianami. Justine w wieku 16 lat jest znakomit膮, obiecuj膮c膮 uczennic膮. Kiedy zaczyna studia, trafia w sam 艣rodek dekadenckiego, bezlitosnego i kusz膮cego niebezpiecze艅stwem 艣wiata. W pierwszym tygodniu otrz臋sin, pr贸buj膮c dostosowa膰 si臋 do 艣rodowiska, w kt贸re trafi艂a, 艂amie rodzinn膮 tradycj臋 i po raz pierwszy pr贸buje surowego mi臋sa. Wkr贸tce przyjdzie jej zmierzy膰 si臋 z nieoczekiwanymi konsekwencjami swego post臋powania, co wi臋cej, zacznie odkrywa膰 swoje prawdziwe - demoniczne "ja".


Opis filmu, kt贸ry mnie osobi艣cie te偶 nie zach臋ca. Sugeruje, 偶e mamy do czynienia albo z seryjn膮 morderczyni膮 albo osob膮 chor膮 psychicznie.
A nic bardziej mylnego!

Raw szokuje, 偶e tak znakomicie zrealizowany film jest debiutem re偶yserki! Dzie艂o ma sw贸j specyficzny nastr贸j, chocia偶 z pocz膮tku jest ha艂a艣liwy i "g贸wniarski", z czasem nabiera charakteru i dojrza艂o艣ci. Tempo ma dosy膰 powolne, tu nie ma akcji, strzelanek ani te偶 wielkiego rozlewu krwi, chocia偶 takowa si臋 zdarza! Mnie urzek艂a fabu艂a, prowadzenie kamery, niekt贸re sceny ale najbardziej gra g艂贸wnej bohaterki, kt贸ra w czasie kr臋cenia mia艂a 17lat!  Swoj膮 posta膰 zagra艂a bardzo dojrzale.

O czym jest ten film? Chocia偶 opis sugeruje nam dzie艂o wynaturzone, niczym Srpski film czy Martyrs. Skazani na strach - nic bardziej mylnego! Motyw kanibalizmu i sceny z nim zwi膮zane s膮 pretekstem do opowiedzenia historii. Opowie艣膰, kt贸rej jeste艣my 艣wiadkiem jest metafor膮 dojrzewania, przechodzenia z etapu nastoletniego w doros艂o艣膰. To historia o t艂umionych pragnieniach, instynktach pierwotnych, kt贸re w nas drzemi膮. 艢wietnie jest to zobrazowane na podstawie relacji, jakie panuj膮 w rodzinie g艂贸wnej bohaterki - jej wi臋藕 z rodzicami, z siostr膮.

Raw to film, kt贸ry naocznie pokazuje, jakim zwierz臋ciem jest wewn膮trz cz艂owiek i jakie mog膮 by膰 skutki hamowania swoich zachcianek oraz instynktu. Tego filmu nie nale偶y bra膰 dos艂ownie, kanibalizm to jedynie punkt zaczepienia do nakre艣lenia realnych problem贸w zwi膮zanych z fizyczno艣ci膮 i atawizmem.



Widzieli艣cie ju偶 te produkcje?
Mo偶ecie poleci膰 mi jakie艣 "ci臋偶kie" filmy?

18 komentarzy

  1. Obejrz臋 sobie obydwa, ale to Brimstone mnie zaciekawi艂 bardziej :P

    OdpowiedzUsu艅
  2. propozycje dla mnie ! wy艣mienite

    OdpowiedzUsu艅
  3. Bardzo ciekawe propozycje cho膰 pierwsza zdecydowanie bardziej mnie zaciekawi艂a

    OdpowiedzUsu艅
  4. Jak tylko znajd臋 chwil臋 na film to z ch臋ci膮 obejrz臋! Mam spore braki filmowe, niestety.

    OdpowiedzUsu艅
  5. Na drugi si臋 skusz臋 馃槰 zje艣膰 surowe mieso??? Masakra

    OdpowiedzUsu艅
  6. Brimstone zdecydowanie wpisuje na swoja liste. Dakota Fannig juz taka dorosla!

    OdpowiedzUsu艅
  7. NiE s艂ysza艂am o tych filmach, ale bardzo mi si臋 spodoba艂 ten pierwszy.

    OdpowiedzUsu艅
  8. Ja r贸wnie偶 nie mia艂am przyjemno艣ci obejrze膰, ale wpisuje ju偶 na list臋 i b臋d膮 umila膰 mi wiecz贸r :)

    OdpowiedzUsu艅
  9. Oooo nie znam ale z ch臋ci膮 obejrz臋!

    OdpowiedzUsu艅
  10. Ja to bym z ch臋cia do jakiego艣 kina posz艂a bo w domu mi nie wychodzi ogl膮danie :D

    OdpowiedzUsu艅
  11. Oooo zapowiada sie ciekawie xd musze to zobaczyc :d

    OdpowiedzUsu艅
  12. Wstyd przyzna膰, ale nawet nie s艂ysza艂am o 偶adnym z nich ;d

    OdpowiedzUsu艅
  13. Zastanawia艂am si臋 o tym jaki film wybra膰, gdy wyjad臋 na urlop. Marzy艂am o czym艣 mocnym i takim, kt贸ry nie zanudzi moich kompan贸w, tak wi臋c my艣l臋,偶e ju偶 znalaz艂am idea艂. Brimstone musz臋 obejrze膰, strasznie jestem ciekawa czy mi r贸wnie偶 przypadnie do gustu! 艢wietne recenzje i dzi臋kuj臋 za ten wpis!

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Super, 偶e Ci si臋 spodoba艂y moje recenzje! Mam nadziej臋, 偶e Brimstone umili Wam podr贸偶, dla mnie to by艂 mega mocny film.

      Usu艅
  14. Nie jestem fank膮 tzw.ciezkich film贸w馃 i by膰 mo偶e dlatego 偶adnego z zaproponowanych przez ciebie jeszcze nie widzia艂am馃槉

    OdpowiedzUsu艅
  15. BRIMSTONE dopisuj臋 do listy film贸w "do obejrzenia" i obejrze膰 :D

    OdpowiedzUsu艅
  16. Ja juz nie pami臋tam kiedy ostatni raz ogl膮da艂am jak膮 film.

    OdpowiedzUsu艅